Een nieuwe trend is de “endurance racefiets”, Frames die knikpunten hebben en in de lengterichting van het frame meebuigen. TREK heeft een scharnierpunt gemaakt tussen bovenbuis en achtervork. Deze comfort-racefietsen zijn vooral bedoeld om meet te toeren en minder om veel snelheid te maken. De rijder zit wat mee recht op, de banden zijn 28 mm, het zadel wat minder hard, zo is alles afgestemd op comfort

De markt vraagt er om, toerfietsers worden gemiddeld ouder en niet iedereen wil krom gebogen over het stuur met manikale snelheid de wielen rondpersen. Maar hoe rijdt dat nu ?

Aangezien de huidige snoeiharde en oerstrakke Ridley Excalibur aan vervanging toe was, zocht ik een wat meer comfortabelere fiets. Mijn rug voelt niet altijd een jofel na een lange rit en het stuiteren met een nagenoeg rechte voorvork op smalle 10 bar bandjes, ken ik nu wel. Tijd voor wat meer comfort. Het oog viel op een BMC, type Gran Fondo (een zogenaamde comfortabele racefiets). Er zijn meer merken met een zelfde type fiets.

  • Cannondale Synapse
  • Giant TCR Advanced
  • Trek Madone 4.5 (heeft een scharnierpunt tussen bovenbuis en achterbrug)

Hans Bloemendal gaf een hele puike inruilprijs voor de Ridley. (als ik de BMC rechtstreeks op internet had gekocht, dan had ik op Marktplaats zeker niet de prijs gekregen, waarvoor Hans de Ridley inruilde).

Opvallend aan de BMC is de vormgeving en de brede 28 mm banden. “Nou, die zullen wel veel rolweerstand hebben !”. Hans overtuigde mij, dat dit niet zo is. Zoeken op internet leverde zelfs op dat een bredere band met dezelfde druk als een smalle band, zelfs minder rolweerstand heeft. Echter, dan is het bijkomende effect dat een bredere band comfortabeler rijdt dan een smalle band bijna weer weg. Door de druk in de brede band te verlagen, onstaat een band met nagenoeg dezelfde rolweerstand als een smalle band, maar met veel meer comfort. (hoe groter de drukkamer, des te minder druk nodig is om het gewicht te dragen. Een autoband heeft hooguit 2,5 bar.

Mijn ervaringen met banden gaan niet verder dan de Vredestein Fortezza’s en Conti 4000 Grand Prix. Meestal met een druk an iets meer dan 8 bar. Nu was ik er tijdens de eerste keer in de Ronde van Vlaanderen er snel achter gekomen dat met een 23 mm  band op 9 bar, het meer op en neer stuiteren is dan recht vooruit rijden,  door het vele gestuiter op de kasseien was het achterwiel meer los van de grond dan bezig met tractie. Met 6 bar ging het verder prima, maar met een gewicht van 90 kg, geeft dat meer kans op lekke banden.

Afgelopen weekend de proef op de som, samen met Henrico en Ronny een tochtje an 80 km.: De meeste TCR leden weten wel hoe de kasseien voelen bij Woody”s in de Holterberg. Komende van Nijverdal met een paar jagende toerleden op je hielen probeer je toch zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Grote blad er op en je stuitert met je 23 mm banden op minstens 8 bar flink over die keien. Hetzelfde heb ik afgelopen weekend geprobeerd met 28 mm banden op 5 bar. Voor dat we bij de kasseien aankwamen, bleek dat bij rechtuit rijden direct verschil voelbaar is, je merkt dat de banden meer grip hebben, oneffendheden worden beter verwerkt,  in de bochten stuur je net wat strakker (toch al niet mijn sterkste punt). Het verschil is opmerkelijk. De rolweerstand is niet anders, Dan de proef opj de kasseien bij Woody’s. Met een vaartje van 35, en 5 bar in de bandjes, is het verschil opvallend groot  in vergelijk met de Ridley, 23 mm 8 bar. De handen en armen tillen aanmerkelijk minder en de bidon ligt stil op zijn plek. Wel moet opgemerkt worden, dat de hele fiets is afgestemd op comfort, de zadelpen buigt wat door, de achterbrug zit laag aan de verticale buis.De voor- en achtervork bevatten kunstofdempingsdelen.  De zithouding op een comfort-racefiets is wat rechter op.

Motto van bovenstaande: probeer eens een setje 28 mm banden !!!!

Uiteindelijk zijn we een toerclub, of zeg ik nu iets stoms ???