[one_whole boxed=”true”]
  • Van: Gerrit Wessels
  • Toerleider: Haddon Voortman
  • Aantal KM: 122

Alles wijst er op dat het een mooie fiets ochtend wordt. Vandaag maar eens met de T4 mee. We zoeken het wat hoger op. Bij de T4 onder leiding van Henk Dekkers staat geen ritnaam op het toerschema vermeld, waarom eigenlijk niet ? Een gevuld toerschema staat zoveel mooier. Nu, uitpuffend op de bank, een korte terugblik.

De T3 en T4 gaan vandaag in combinatie, in deze situatie hebben de toerleiders afgesproken, dat de toerleider van de groep met het lagere tempo (T4 in deze situatie) de toerleider wordt (Henk Dekkers). Maar, tja, als er niet wordt overlegd, dan vertrekt de T3 onderleiding van rijksambtenaar met florisante loonschaal Haddon Voortman (T3) en kunnen de T4 leden niet anders dan gedwee volgen. De groepsgrootte wordt niet vastgesteld en zo rijden we met meer dan de max 16 deze zaterdagtocht. niemand boeit het blijkbaar of denkt, zoals ondergetekende; “lekker niet zo vaak op kop”. Bij “Piet van het Witte Hoes” weet de nestor Tijhof te vertellen dat we naar Winterswijk gaan. Nog iets verder naar voren, weet Haddon te vertellen dat hij een gpx track heeft “geleend” van Peter Kamans, Peter heeft er een beschrijving (in boekvorm) bijgeleverd en als alles goed gaat komen we langs een koffiegelegenheid, dat niet op de hoogte is van onze komst, maar die zijn vast wel open…

Na Neede komen we in onbekend gebied, de oude Kamans heeft hier mooie weggetjes uitgezocht, helemaal verhard is de track niet, we komen wat single-track tegen in de vorm van zand en nog vaker maakt het asfalt plaats voor klinkers, om me heen hoor ik zo nu dan een diepe zucht, zelf geen greintje pijn, het is lekker tuffen op een endurance racefiets (BMC Granfondo 28mm bandjes met 6 barretjes). Een ander veel irritanter geluid is een voortdurend terugkerend hoog gepiep,  of een mus ergens in een zadelbuis een doodstrijd levert, als ik vragend om me heen kijk, bekend Henk Dekkers dat het zijn balhoofd is, ja, ja, Henk, onderhoud is goud. Henk verteld dat hij het toch al niet makkelijk heeft, want de thuis opgebaarde kostbare Mavic velgens zijn op de nippel gescheurd en volgens onbezoldigd reparateur Van Den Berg onomkeerbaar rijp reïncarnatie. Je zal maar kort gepensioneerd zijn en dan al met veel tegenslag worden geconfronteerd, wellicht binnenkort met de pet rond ?

Het kost even zoeken voor we bij het koffieadres aankomen, ze zijn open ! Hier begint het leukste deel van de tocht, lekker zitten, dom kijken en dito ouwehoeren plus 2 bakken koffie.  4,50 euro armer vertrekken we richting Rijssen. Zoals in alle groepen zijn ook in deze gecombineerde groep liedens die het leuk vinden om nog harder te rijden,  achterin tikken we zo nu en dan de 40 aan, de traditie van de T1. De T4 leden moeten zich dit T3 tempo aan laten leunen, het is toch wat met die afspraken die zo keurig tijdens de toerleidersvergadering gemaakt worden…..  Vragender, Lievelde, Haarlo, wie zou ze opgemerkt hebben.? De T4 leden weren zich kranig en laten zich niet kisten.  

Vanaf Elsen rijden we richting Rijssen, Jan Manenschijn is dit keer de dupe van de uiterst flexibele doordraaisnelheid van onze toerleider. Absoluut een fijne vent, die Haddon, maar 120 km lange kijkend op mijn km-tellertje is er geen peil op te trekken hoe lang iemand op kop zit. Jan schokschouderd het laatste klimmetje naar boven en heeft zo te horen het “einde in de bek”.

Haddon, hardstikke bedankt voor de leuke tocht en het mooie zomerweer. Mocht je koffieadressen en gpx tracks nodig hebben, kijk ook eens hier. 

Strava link

 

 

 

 

 

[/one_whole]