Auteur: Henk van Pijkeren
Toerleider(s): Gerrit Wessels, Berend Schreurs
Aantal KM: 120
Aantal leden: 17

Strava link (Middeldijk-Middeldijk 118 km)

Verslag: Hier nog een verlaat stukje over de tocht op bevrijdingsdag met T4 naar de Posbank.
Te vergeefs hebben we zitten wachten op een verslag van een van onze mederijders van die dag. Het zou mooi zijn dat er bij toerbeurt een stukje wordt geschreven over onze tochten.
De toerleider doet de moeite om een mooie tocht samen te stellen, veelal over mooie rustige weggetjes, de koffie precies op tijd na ±65 km. In wat gevallen wordt de tocht door de toerleiders ook nog eens voorgereden om niet voor verrassingen te komen staan. Al met al best veel werkt maar wel leuk werk.
Vervolgens hebben we als toerder een hele moooie route en dus zaterdagmorgen maar is het voor velen toch te veel gevraagd om eens een leuk stukje voor de website te schrijven.
Zo’n stukje is niet alleen leuk voor de leden maar is tevens feed-back voor de toerleider. Ook kunnen niet leden eens lezen hoe leuk onze sport wel niet is.
Ik wil voorstellen dat elk van ons één stukje per jaat schrijft voor de website, is dat te veel gevraagd? Graag reactie!

Toen Gerrit voorstelde om naar de Posbank te fietsen gaf hij aan dat de rit 120 km zou zijn. Ik dacht toen dat kan niet, Postbank is toch een langere rit? Dat red hij nooit!
We vertrekken met 17 personen in de groep, 16 van TCR en één gastrijder uit Enter.
Om km’s te sparen gaan we dwars door Rijssen langs het hertenkamp.
Eigenlijk gaan we zo veel mogelijk in rechte lijn richting Zutpen. Maar Gerrit is er wel in geslaagd om een route te maken over mooie en rustige wegen.
Het is nog vroeg als we door Zutphen rijden, best te doen wat betreft het verkeer. Toch heeft het plaatselijke gemeentebestuur goed zijn best gedaan om het voor de fietser zo gevaarlijk mogelijk te maken met de grote hoeveelheid paaltjes en opstaande wegranden. Zaken die bedoeld zijn om de veiligheid van fietsers te waarborgen pakken wat groepen wielrenners betreft toch verkeerd uit. Des te meer een reden om gesplists te rijden in de bebouwde kom!
Over de brug gaat het verder het Gelderse in, langs Oeken en Laag-Soeren, wind in de rug, mooi tempo, mooi weer, wat wil je nog meer?
Dan rijden we de Lange Juffer op, in een straf tempo gaat het naar boven. Hier worden de onderlinge krachten op de proef gesteld tewijl Gerrit bij de laatste blijft.
Toch worden er geen grote verschillen gemaakt, volgens mij is iedereen voorzichtig met het oog op de tegenwing op de terugweg.
Boven op de Posbank drinken we koffie, niet omdat het hier zo goedkoop is maar omdat het een zo geweldig mooi punt is.
Er wordt geopperd om er een paar km’s bij aan te knopen en wat extra klimmetjes te doen in deze omgeving maar daar trapt onze TL. Gerrit niet in. Om totaal onvoorbereidt zonder goede track te gaan zwerven lijkt hem niet zo aanlokkelijk.
We gaan dus maar verder volgens het plan dat Gerrit met ons had en dat is koerst richting Rijssen.
Via Doesburg gaat het de achterhoek in en ondanks de rechte lijn ook nu toch ook weer over een mooie route. We krijgen het niet voor niets, een lekker windje op de kop zorgt er voor dat we behoorlijk moeten werken.
Doen we ons zelf aan, we kunnen natuurlijk ook wat kalmer aan doen, maar dat wagen we er niet op. stel je voor dat Bertus Stijgerpijp met zijn E-bike ons inhaalt en stel je voor dat dit dan in de krant komt. Dat kan niet, dus, gas er op!
Maar ja, we kunnen ons ook niet helemaal naar de kloten rijden, daarvoor zijn we ook nog eens een toerclub. Ineens gaat de rem er op in Laren, waarschijnlijk is er iemand met een goed neus voor ijsco’s en heeft de TL weten overhalen om te stoppen voor een ijsje.  Ik denk dat de TL door hem getrakteerd is!
Na dat overigens heerlijke ijsje gaat het verder voor de laatste km’s.
Het was een mooie route, daarvoor onze dank.
Best de moeite waard om iets over te schrijven!
Die 120 km klopte overiges precies. Het kan dus toch!

Henk van Pijkeren.