15 feb – S’ Heerenberg

Groep: T4
Aantal KM: 51
Aantal leden: 15

Daar ging ie dan vanmorgen 07:30 op naar s’Heerenberg met 12 mannen en 3 vrouwen, in de busjes van T.S groep. Mooi geregeld zo en mooi dat het kan. De fietsenmaker en D.K en ik zegt de .. zaten samen in een lekker voorverwarmd busje, er werd gezellig gekletst over en weer. De rit duurde ongeveer een klein uurtje. Toen we aankwamen op plek van bestemming (Azewijn) werden we hartelijk ontvangen,de koffie stond al klaar en werden er lekkere krentenbollen uitgedeeld door WiRi. We kregen een korte uitleg over wat de bedoeling was met de tocht en waar we op moesten letten, dit was natuurlijk al oud nieuws voor de meeste van ons, maar je kunt het nooit te vaak horen. Daar gaat ie dan op weg met Huub onze 1e Tourleider, ik zelf was best wel zenuwachtig omdat dit de eerst keer was dat ik met de groep meeging een tocht doen buiten Rijssen. Dit liet ik natuurlijk niet merken Gheghe. Ik wist ook niet dat dit mijn ontgroeningsrit was daar kwam ik later pas achter!!! We waren net goed en wel op weg toen de eerste hindernis al op ons pad kwam en we langs een slootje moesten om langs een hek te kunnen, tja nu zijn er altijd mannen die het niet kunnen laten om wat stoer te doen en die denken daar zo even langs een rand vd sloot te fietsen, dhr L.S ging onderuit toen hij zijn stuurmanskunsten wilde laten zien, helaas!!! Onderweg word er een 2e Tourleider opgepikt (Richard) want hij weet goed de weg in de bossen van s’ Heerenberg, De snelle jongens willen graag voorop en wij de verstandigen blijven gewoon ons eigen tempo fietsen en laten ons niet gek maken. Er wordt direct al mooi vals plat geklommen waarvan je denkt als dit de hele weg zo gaat dan had ik me effe achterl mijn oren gekrabbeld. Het werd lekker crossen met valse klimmen, modderpaden, en de eerst steile klim naar boven, Kearl wat pokkeln, maar niet afstappen natuurlijk dat laat mijn karakter niet toe, we martelen nog lekker even door en zijn inmiddels in Duitsland aangekomen, na een tijdje onze voorlopers zoek, we vermoeden dat ze rechts zijn gegaan( niet dus) en fietsen verder naar ons vermoedelijke koffieadres in de hoop dat we ze nog ergens tegenkomen. We komen aan bij een uitkijkpunt “ blick in das rheintall” een prachtig mooi vergezicht naar Kleve. Er word even gebeld met Richard waar hij zit en ze zijn onderweg naar het uitkijkpunt. Daar ontmoeten we elkaar weer en gaan we samen koffiedrinken bij een pannenkoekenhuis waar open op staat maar de vogel(eigenaar) van gevlogen is. We staan weer start klaar om een ander koffieadres op te zoeken als er plotseling een auto hard de bocht door komt en de parkeerplaats op komt rijden. De desbetreffende man komt de auto uit en vraagt of we koffie willen , hier wordt natuurlijk geen nee op gezegd, en zo gaan we gezellig naar binnen voor een bak koffie en appelgebak.
De tocht wordt verder voortgezet na onze koffiepauze en we slingeren de bossen door met klimmetjes en afdalingen. We gaan op een gegeven moment de afdaling in en J.K fiets voor en we zien een gat en een stuntbult J.K gilt en rijd door en ik vloog voor mijn gevoel wel 5meter door de lucht, er wordt stevig gelachen meer van schrik denk ik (hihi)
Er wordt gewaarschuwd door een van de tourleiders dat het echte werk nu gaat beginnen. Voor de klimmetjes werden we gewaarschuwd dat ze behoorlijk steil omhoog gingen, maar we laten ons niet trotseren door hoogtes dus we gaan ervoor, het kost zwoegen en marteln om boven te komen, sommige van ons stappen af ,maar we hebben het gehaald.
Ondertussen heeft er iemand de ketting doormidden gefietst en deze wordt ter plekke even gerepareerd. We wachten bovenaan op elkaar en fietsen samen verder naar het beginpunt. Hier kunnen we ons lekker warm douchen en hebben we ons even opgewarmd in de kantine van de camping onder het genot van een flesje bier of cola en niet te vergeten de rol chocoladekoekjes, die werden stiekem wel erg lekker gevonden door 1 van de tourvrienden!.
We gaan tegen 2 uur weer terug naar huis en zitten lekker voldaan in de bus te genieten van de gesprekken om ons heen. De fietsenmaker brengt ons netjes naar huis , wat een mooie dag en wat heb ik genoten. O ja om even terug te komen op mijn ontgroening gheghe, het voelde niet als ontgroening , maar hartelijk bedankt voor de uitnodiging voor de binnenlandse tocht!!. Het was een super tocht vooral met zoveel spontane mensen om je heen die je niet veroordelen maar respecteren in wat je doet..Mannen en vrouwen bedankt voor vandaag!!