Butt 2019, driete nat en knetter koold en een alderbassend good geveul

Naam toertocht: BUTT dag 1

Datum: 02-10-2019
T1
Auteur: Omar
Toerleider(s): Geert & Geert
Groep: [groep] Strava link:
Aantal KM: 35
Aantal leden: 16

Verslag: Woensdag 2 oktober, 03:45 uur. Een groep mensen verzamelt zich op een parkeerplaats gelegen aan de rand van een donker bos dat ook wel Hollands Schwarzwald wordt genoemd. Even later verschijnen een bakwagentje en een witte golf GTI met een verdacht zwart dak en zwarte buitenspiegels. Vanwege het ‘holst’ (het donkerste deel) van de nacht positioneert de GTI zich achter de bakwagen zodat de koplampen het laadruim in schijnen. Dit stinkt naar de misdaad en vermoedelijk gaat het hier om professionals. Achterin de GTI liggen twee exclusieve racefietsen waarvan één met een chronisch lekke voorband. Althans zo lijkt het… In het bakwagentje worden nog een stuk of 15 racefietsen ingeladen. Dit proces verliep zo vakkundig dat de personen in kwestie vermoedelijk ervaring hebben met het laden en lossen van goederen…

Het klinkt als een aflevering van ‘opsporing verzocht’ maar wat blijkt? Tourclub Rijssen vertrekt voor de buitenlandse toertocht richting het Duitse Schwarzwald. (Waarom is het eigenlijk tOUrclub en tOErtocht?) 16 personen verdelen zich over 4 voertuigen en iets later dan gepland rijden we richting het zuiden. Via de Whatsappgroep houden we contact zodat we onderweg een paar keer gezamenlijk kunnen stoppen. Het regent onderweg vrij veel en de voorspellingen voor de rest van de dag beloven ook weinig goeds. Het plan was wel om na aankomst nog even de beentjes los te fietsen. Eenmaal aangekomen werden de fietsen letterlijk ‘gestald’ en de kamersleutels verdeeld. Een half uur later verzamelen we ons in het restaurant van het hotel om het plan voor de middag te bespreken…

Nee, als het echt regent dan gaan we niét fietsen! Blijkbaar regende het niet echt want het kwam slechts met emmers uit de lucht en niet met bakken. Dus wij fietsen! Twaalf dappere strijders verzamelden zich bij de fietsenstal met petjes, jasjes, spatlappen, ruitenwissers, regenbanden en rare condooms voor over je schoenen. En het was genieten geblazen. Ik ben altijd blij als het regent want als ik niet blij ben regent het ook… Na een rondje van 35km zaten de meesten toch wel in fase één van het onderkoelingsproces ‘de afweerfase’. Te herkennen aan de volgende symptomen:

-Lichte verwarring
-Rillen en klappertanden
-Pijnlijke gewaarwording in handen en voeten
-Koude bleke huid

Uiteraard werd dit avontuur even later uitgebreid nabesproken onder het genot van echte Duitse halve liters en ondanks de warme douche begon ik zelf inmiddels symptomen te vertonen van fase twee van het onderkoelingsproces ‘de uitputtingsfase’. Te herkennen aan verminderd bewustzijn, slaperigheid en verstijfde spieren.

Na de uitstekende 3 gangen maaltijd in het hotel, gezellig natafelen, een paar biertjes, een avondwandelingetje en een halve voetbalwedstrijd begon vrijwel iedereen vrij snel symptomen te vertonen van fase drie van het onderkoelingsproces ‘de verlammingsfase’. Te herkennen aan: diepe bewusteloosheid, algehele spierverslapping, een zwakke hartslag en trage ademhaling. Lekker naar bed na een lange gezellige dag. Maaaar… morgen wordt het mooi weer!

Verstuurd: 03-10-2019 22:14

Naam toertocht: Butt 2019, dag 2, 3 & 4

Auteur: Johnny Tijink
Toerleider(s): Geert Dannenberg en Geert Averink
Strava link:
Aantal KM: 170
Aantal leden: 16

Dag 2 Butt 2019.

Woensdag bij het avondeten was al besloten dat we een half uurtje eerder gingen ontbijten deze donderdagochtend. De zon zou strak aan de hemel staan dus was het ritje met de meeste kilometers en hoogtemeters ingepland. De weer-apps hadden het zowaar een keertje goed en onder ideale omstandigheden zat iedereen om kwart over negen op zijn fiets. We gingen het stadje uit en begonnen aan het eerste klimwerk van vandaag, eenmaal boven direct afdalen naar Hexenloch. Toen begon de tweede klim van 4 km a 7%, de Glashutte klim. Hierna ging het een uur lang op en af waarbij de afdaling vanaf St. Margen toch wel een bijzondere was. 13 km afdalen in mooi weer is toch wel iets wat de meesten niet elke dag doen dus ging bij sommige snelheidsduivels het gas erop en zagen we ze beneden pas weer. Toen iedereen weer beneden was ging het weer verder, het werd steeds stiller in de groep en al snel was de reden gevonden. De Notschrei moest beklommen worden, en nu zullen de meesten denken van nou en? 10,3 km a 6,3% met een middenstuk van 7km tegen 14% klimmen is voor de meeste Hollandse plattelandfietsers een serieuze uitdaging. Eenmaal boven in Todtnau( hoe verzinnen ze zulke namen) stond Gerda met de auto, er kon gegeten en gedronken worden en Geert A stuurde zijn drone de lucht in. Geert D daalde nog weer eens een stukje af en loodste de laatste klimmers naar boven. Maar waar geklommen moet worden gaat het ook weer naar beneden en dus ging het met 70+ km/uur richting het koffieadres in Brandenberg. Lekker in de zo n genieten van een bakkie en taart hoort er ook bij en zelfs de chagrijnige Italiaanse uitbaters konden ons humeur niet verpesten. Op naar de Feldberg, volgens Geert een loper maar daar hadden de Duitse wegenbouwers verandering in gebracht. De toplaag van het asfalt was er op vakkundige wijze afgefreesd en dus 8 km a 7% klimmen over de ruwe onderlaag. Maar deze groep laat zich vandaag door niets dwars zitten en 1 voor 1 word de top gehaald en is het weer heerlijk afdalen richting de Titisee. Sommigen van ons gaan even kijken bij het meer terwijl Gerda haar fietskleren aandoet en ruilt met Anton die de laatste 30 km de auto zal besturen. In een mooi rustig tempo gaat het dan richting Furtwangen, nog een paar klimmetjes en afdalingen en we kunnen de fietsen weer in de stalling van het hotel zetten. Iedereen bestelt een biertje en word de rit van vandaag nog eens herbeleefd, 108 km en 2400 hm zitten weer mooi in de pocket. S’avonds word besloten om vrijdag om 8 uur te gaan ontbijten.

Dag 3 Butt 2019.

Eenmaal aan het ontbijt worden de telefoons weer uitvoerig bekeken, gaat het vanochtend of vanmiddag regenen? De leiding hakt de knoop door en er word om half 10 gestart met een ingekorte rit. We zijn nog niet weg of de eerste druppels vallen, het begin van een hele dag regen dus achteraf had de starttijd niet uitgemaakt. De regenjasjes gaan aan en de beentjes worden direct weer op spanning gezet met het eerste klimwerk. Via een lange strook valsplat klimmen op de `i500`, komen we bij de eerste lange afdaling van vandaag, 8 km naar beneden a 6%. Iedereen was natuurlijk doorweekt en sommige stonden dan ook klappertandend beneden te wachten tot de laatste renner er ook was. Snel weer verder, lekker opwarmen met een klim van totaal zo’n 12 km tegen 5% gemiddeld. I.v.m. de regen vandaag maar korte stops en er word weer rustig afgedaald naar het begin van de laatste klim van vandaag. Volgens Geert wederom een loper van 9 km tegen 5% maar in deze regen word dat lopen al snel afzien voor de meesten van ons. We geven niet op en rijden in kleine groepjes en in ons eigen tempo naar boven. Laatste stukje afdalen, fiets droog maken en een pannenkoek van Gerda verder snel onder de warme douche. Even een bock of curryworst als lunch en dan gaan de meesten nog even in de bus richting Hexenloch om de inheemse keuken te proberen. Bij het avondeten word besloten om de zaterdagrit te schrappen ivm de verwachte regenval.

Dag 4 Butt 2019.

Een goede beslissing want het regent idd deze morgen. Ontbijten, drankjes betalen en de koffers inpakken, de fietsen zijn de vrijdagavond al ingeladen dus om half 10 gaat het richting Rijssen. Het is mooi rustig op de snelweg en na een paar koffiestops zijn we om half 6 weer bij ons Tourhoes. De familieleden en honden die al staan te wachten krijgen een knuffel en dan worden de fietsen en koffers uitgeladen. Anton doet nog een kleine afscheidsspeech en een ieder neemt afscheid van elkaar. Al met al een Butt in een mooi fietsgebied en ook al was Pluvius ons niet altijd goed gezind hebben we toch schitterende ritten gemaakt. Geert A, Geert D en de jammer genoeg niet aanwezige Roelof J bedankt voor de perfecte organisatie en mooie ritten.

Tot volgend jaar.


BuienRadar