SPECIALIZED S-WORKS ROUBAIX SL4 (TEST 2013)

Kasseienkouwer

Nadat onder andere Trek (Domane) en BMC (Gran fondo) afgelopen voorjaar hun nieuwe kasseien-racers aan het publiek bekend maakten kon Specialized natuurlijk niet achterblijven. Niet verrassend dus, dat het merk met de S afgelopen zomer een gloednieuwe Roubaix presenteerde. Testredacteur Joris Birnie kreeg tijdens de presentatie in Utah, USA, uitgebreid de kans er op te rijden.

Specialized_RoubaixSL4_detail01LR.jpgDe Roubaix zit al sinds 2004 in het gamma van Specialized. De carbon kasseienknaller ging in de vaardige handen van Tom Boonen in 2008, 2009 en 2012 en van Fabian Cancellara in 2010 in het velodroom van Roubaix als eerste over de finish. De nieuwe kasseienfiets moest net zo comfortabel zijn als z’n voorganger, maar tegelijkertijd feller aanvoelen. Om dat te realiseren bouwde Specialized iedere framemaat apart op, met bij de verschillende framematen aparte buisdiameters, buisvormen en wanddiktes, om voor iedere framemaat een gelijksoortige karakteristiek te realiseren. Om diezelfde reden zijn er bijvoorbeeld drie verschillende bal hoofdbuizen, die elk om een specifieke vork en dito lager diameters vragen.
Het meest in het oog springen de grotere kunststof dempingselementen in de staande achtervork en de voorvork, belangrijker wellicht is de – volgens Specialized – met 18% toe genomen stijfheid. Zonder te beweren dat onze benen en armen dat percentage feilloos registreren, stellen we wel vast dat de nieuwe Roubaix stijver is dan voorheen. En feller. Wat heet. Als ik met hoge snelheid van de testlocatie bij Snowbird Park naar Salt Lake City afdaal voelt de fiets dynamisch, haast nerveus aan. Deze karakteristiek wordt denk ik mede veroorzaakt door de ultralichte Roval Rapide CXL 40 wielen. Het hoge carbon rolt strak, maar is niet vergevingsgezind. Opvallend: in combinatie met de nieuwe Sram Red remmen vertraagt het geheel bijzonder doel matig. Dat hebben we bij andere full carbon wielen wel eens anders gezien! Op de weg terug omhoog is het lage gewicht van de wielen voelbaar, de fiets accelereert als een malle. Ook het stijve frame werkt optimaal mee. Het is een cliché, maar iedere trap is raak, waardoor ik in de pittige klim terug naar Snowbird toch flink snelheid weet te maken.
Specialized_RoubaixSL4_detail02LR.jpgVan asfalt naar gravel
Wat later verruil ik het asfalt voor een typisch Amerikaanse gravel road, met fijn steengruis als wegdek. Okay, nog geen Noord-Franse kasseien, maar ruw genoeg om een indruk te krijgen van de comfort verhogende eigenschappen die de Roubaix zou hebben. En die zijn erg goed, alhoewel het heel lastig is te zeggen waar dat comfort precies vandaan komt. Zijn het de wat dikkere, 25 mm banden? Of het stuurlint met gel? Komt het van de kunst stof dempingselementen in de voor- en achtervork? Of is het de speciale Cobl Gobl-R zadelpen – zeg maar ‘kasseienkouwer’ – die er uitziet als een ouderwetse springveer? Het is natuurlijk de mix, alhoewel m’n zitvlakmeter die nieuwe zadelpen flink wat credits geeft. Het apparaat absorbeert merkbaar oneffenheden. ‘Mijn’ SL4 testfiets is uitgerust met de nieuwe Sram Red groep, gecombineerd met de S-Works carbon crankset. Met de nieuwe editie zet Sram de Red groep beslist op een hoger plan. Ik noemde de remmen al, maar ook qua schakelen is Red 2013 merkbaar beter, met name aan de voorkant, waar schakelacties ongekend soepel en stil verlopen.

Conclusie
Nieuw is niet altijd beter, maar in het geval van de Roubaix is dit wel het geval. Terwijl die ‘oude’ Roubaix toch ook een serieus goede fiets is. Met name de maatspecifieke constructiemethode van de SL4 is een verbetering. Vooral ook, omdat deze aanpak resulteert in een fiets die minstens zo comfortabel is, maar tegelijkertijd feller aanvoelt. Lof ook voor de Cobl Gobl-R zadelpen. Ziet er niet uit, werkt subliem! Specialized biedt de Cobl Gobl-R alleen aan op de duurste Roubaix modellen, maar de pen is ook als losse optie verkrijgbaar. Want dat moet gezegd, wie op een Roubaix SL4 S-Works wil rijden moet financieel een flinke veer willen laten. En dat terwijl de Sram Red uitvoering niet eens de duurste variant is! Dat is de versie met Dura-Ace Di2, waarvoor je ruim negenduizend euro moet neertellen. Oef! Overigens, ‘instappen’ op een Roubaix SL4 kan vanaf €3.499,-.
– JB

Specialized_RoubaixSL4LR.jpg

SPECIFICATIES SPECIALIZED S-WORKS ROUBAIX SL4 (2013)

Prijs € 7.499.-
Maat 49/52/54/56/58/61
Info specialized.com

Framemateriaal FACt 11r carbon
Vork FACt carbon
Derailleurs/schakelaars Sram Red (10-speed)
Cassette
 Sram Red (11-28)
Remmen Sram Red
Trapas/crank Sram Red (34/50)
Stuur S-Works SL Carbon
Stuurpen S-Works Pro Set
Zadel Specialized Toupé RBX
Zadelpen 
Specialized Cobl Gobl’R (Ø 27.2 mm)
Wielen 
Roval Rapide CXL 40
Banden 
Specialized Turbo Pro Ultralight (700x25c)

Gewicht compleet 6,47 kg
Zitbuis-/balhoofdhoek 73,5º/72º
Zit-/boven-/balhoofdbuis 495/548/165 mm
Stuur/stuurpen 420/100 mm
Bracket drop 71,5 mm
Achtervork 415 mm
Wielbasis 1.000 mm

DownloadCompleteTest.png