Van: Gerrit Wessels


Sinds november zitten er remschijven (Shimano R785) op de BMC Granfondo. Ben flink aan het km maken, met als doel het Marmotte Goud op 2 juli. Inmiddels sinds november 1600 km met schijven rondgetoerd onder allerlei weersomstandigheden. Nat en droog.
Is het wat, schijven ?
Het is net als met een magnetron, ben je er eenmaal aangewend, wordt het gewoon en weet je niet beter. Wel is aan te geven wat de verschillen zijn tussen rem- en schijfremmen, uiteraard niet wetenschappelijk onderbouwd, maar als persoonlijke ervaring.

Kort door de bocht: remschijven hebben met name voordeel bij natte weersomstandigheden. Op Youtube staat een filmpje van 2 toerders, 1 rijdt met velgremmen, de andere met schijfremmen. Bij een snelheid van 40 km/uur is op een natweg de remweg van een schijfrem 7 meter korter. Bij droog weer is dit 2 meter.

Andere verschillen: schijven remmen gedoseerder, De Diepe Hel afdalend kreeg  ik het gevoel bij het inknijpen van de achterrem (van 60 km/uur naar bijna stilstand), dat de voorrem actief was. Je kunt met weinig spierkracht zo hard remmen dat het achterwiel gaat slippen, dat voel je min of meer aankomen. Hardop gezegd, een rustige toerder die (pakweg) onder de 30 km fietst, heeft voldoende aan een schijfrem op het achterwiel.

Iedereen kent het gevoel van velgremmen bij natte omstandigheden, je zoekt naar het moment dat de velgrem effectief wordt. Het water op de velgremranden er afgeremd moet worden voor het rubber van het blokje de gewenste grip heeft. In het voorjaar van 2015 werd ik in de Ardeche in de afdaling overvallen door een onweersbui en ondervond het totaal gebrek aan remvermogen. De bilnaad was niet alleen nat van de regen…. Op een natte middag in de Holterberg bleken de schijven het perfect te doen.

Ook het remgevoel met schijven bij droogweer voelt beter, ook al is de remweg weinig korter (bij 40 km/uur naar stilstand is 2 meter) van minder naar meer vertraging is beter te doseren. Niet, dat iedereen naar de winkel moet rennen, maar mocht je voor de keuze staan, probeer bij de aankoop van een nieuwe fiets ook een fiets met schijven.

In een Alpen afdaling kun je iets later voor een haarspeld aan de rem trekken, lijkt me geen aan- of verkoopargument, maar is een feit. Pulserend remmen om de velgranden te sparen hoeft bij schijven niet. Hoewel je ook bij schijven beducht moet zijn dat de remolie kan gaan koken bij overmatig gebruik.

Het fabeltje dat schijfremmen te goed remmen met natte wegen, kan de prullenbak in, eerder het tegendeel. Juist het voorspelbare en het precies kunnen doseren maken remschijven bij nat tot een beter vertragingsmiddel dan velgremmen. Waarom rijden auto´s met schijven (4x) i.p.v. de mindere vertragende trommelremmen ?

Nadelen ? Kan ze zo niet bedenken. De UCI heeft inmiddels besloten dat het peloton aan de schijven mag. Uiteraard zal hier het marketingapparaat van de fietsfabrikanten de nodige lobby uren in hebben zitten. Wellicht ontstaat bij racefietsen ook het MTB 26 inch – 29 inch effect t.a.v. velgremmen – schijven.

Prijs ? een groepset Ultegra remhoeven kost 530 euro (Mantel) en een groepset XT schijven is 590 euro. Op dit moment levert Shimano voor de racefiets 1 type schijfremmen (R785). Deze groep (hendels, schijven en klauwen) wordt op 105, Ultegra en Dura Ace gemonteerd. Het is te verwachten dat er meerdere types komen (prijs-kwaliteit) voor de racefiets.

Het in-uithalen van de velg (lekke band)  gaat zonder problemen. De naven Shimano R785 zijn uitgerust met “center lock”, de schijf zit precies in het midden tussen de remblokjes. Het vervangen van de blokjes is een snel en eenvoudige klusje.

Mijn persoonlijke aankoopadvies: schijven (al was het maar omdat je nooit meer je velgen hoeft te vervangen), geen gedoe met remkabels en de hydraulische leidingen keurig in het frame.