Schijfremmen komen er aan !

UCI keurt ‘Disc Brakes’ goed voor profs

Shimano-BR-RS505-flat-mount-standard-brakes04De UCI maakte bekend dat de profs in augustus en september 2015 fietsen met schijfremmen gaan testen.

In augustus en september mogen alle ploegen twee keer testen met fietsen waar schijfremmen op gemonteerd zijn. De ploegen mogen zelf kiezen in welke wedstrijden ze deze tests uit gaan voeren. In 2016 zullen deze tests dan een verder gevolg krijgen. Als de ervaringen naar wens zullen verlopen dan zullen schijfremmen officieel worden geïntroduceerd in de WorldTour in 2017.

“Schijfremmen worden al tien jaar gebruikt in het mountainbiken en de laatste twee jaar in het veldrijden”, zegt UCI-voorzitter Brian Cookson in een verklaring. “Voordat we het introduceren in het wegwielrennen willen we dit goed bestuderen in overleg met alle partijen die rechtstreeks betrokken zijn. Dit omvat renners, ploegen en producenten.”

“Deze stap is een onderdeel van de wens van de UCI om innovatie in het wielrennen te bevorderen. We willen het fietsen aantrekkelijker maken voor supporters, renners, gebruikers van fietsen en televisiemakers”, aldus de Brit.

Wat zijn de voordelen van schijfremmen t.o.v. velgremmen ?

  • Afdalen is veiliger. Met velgremmen wordt de velg langzaam opgewarmd, de kans op een klapband is daarom vele malen groter. Bij schijfremmen wordt de velg niet warm. De kans op een valpartij is dus kleiner dan bij velgremmen.
  • Wielen kunnen lichter gemaakt worden.
    Om met velgremmen te kunnen remmen is een loopvlak op de velg vereist. Bij schijfremmen is dit niet het geval. Fabrikanten van wielen hoeven geen rekening te houden met een vlakke velgrand en kunnen zo een optimaal en lichtgewicht wiel ontwikkelen. Als je goed naar een wiel met schijfremmen kijkt, zie je ook dat de velgrand niet recht is, maar iets schuin loopt.
  • Remmen kost minder kracht, iets waar met name vrouwen voordeel van hebben. Zij hebben over het algemeen kleinere handen en daarmee is de remkracht van schijfremmen beter te doseren.
  • Schijfremmen leveren een grotere remkracht, ook bij nat weer.
  • Schijfremmen zijn minder gevoelig voor vuil.
  • Met schijfremmen ondervind je minder problemen als er een slag in het wiel zit.
  • Het wiel zit stijver vast in de voor- en achtervork door gebruik te maken van een
Door |2015-10-26T08:56:45+01:0026/10/2015|Redactie|2 Reacties

Deel dit verhaal, kies je platform!

2 reacties

  1. Gardus Dannenberg 26/10/2015 om 22:32- Antwoorden

    Schijfremmen? Heerlijk gewoon genieten, echt!

    Met name afgelopen seizoen in de Alpen; (Samen met Jan Harm, Geert en nog wat camping gasten) Bij het afdalen na iedere bocht opnieuw aanzetten, vol gaan en als laatste kort voor de volgende hairpin VOL in de remmen. bocht na bocht!
    Niks hete velgen, niks prakkiseren over dit of dat.
    Ook in Tecklenburg was het miezerig en modderig, anderen remmen met samen geknepen billen.
    Ik kon gelijk gedoseerd remmen.
    Bijkomend voordeel; mijn velgen slijten niet, velg en band wordt niet smerig van V-brakes remblokjes of zwart aluminium.
    Ik ben er blij mee!

  2. Henk van Pijkeren 26/10/2015 om 18:47- Antwoorden

    Schijfremmen leveren een grotere kracht bij nat weer.
    Dat is nu net wat je niet moet hebben, op deze wijze slip je sneller op een nat wegdek en trek je de zaak onderuit.
    Dat een rem minder remt met nat weer is juist goed, een mooie compensatie voor de verminderde grip die je hebt op het wegdek.
    Ik hou mijn hart vast als het nat weer is! Denk er aan het er gaan rare dingen gebeuren in het peloton!
    Daarnaast was er op Bike Motion nog niet veel racefiets met schijf te zien. (±10%)

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant