Van de redactie:

24 leden van de T3 kwamen bij elkaar in het Tourhoes om het voorbije seizoen te evalueren. De noodzaak voor deze evaluatie komt ondermeer voort uit het gegeven dat er signalen zijn, dat sommige T3 leden het tempo hoger ervaren als in 2018.

Na het welkomstwoord van voorzitter Anton, opent Henk van Pijkeren de vergadering en vraagt in algemene zin naar de ervaringen en mogelijke oplossingen.

Een dik uur brainstormen levert de volgende conclusies op:

– nagenoeg is er elke zaterdag ¨gesplitst¨gereden, de noodzaak en beleving van het ¨gesplitste¨ rijden zijn verschillend, de ene vindt het niks, de andere heeft er geen problemen mee. Wel is een meerderheid het eens, dat gesplitst rijden gecompliceerder is dan in 1 groep, met name het ¨jojo effect¨ wordt herkent
– het tempo blijkt, na inventarisatie op Strava, iets hoger (0,3 km/uur) te liggen dan in 2018
– opsplitsen na vertrekt en beide groepen een verschillende route naar hetzelfde koffieadres te laten rijden, waarbij de ene groep een iets hoger tempo rijdt, dan de andere, wordt door de meeste aanwezigen gesteund
– definitief opsplitsen in 2 groepen (bijvoorbeeld T3A en T3B (of uitbreiden van de TCR toergroepen naar 6 of 7) kan op minder steun rekenen
– het tempoverschil tussen T3 en de T4 is vrij groot en een meerderheid ziet ¨afstromen¨ naar de T4 niet als optie
– het tempo van T3 en T2 is wel verschillend, maar niet zo groot als tussen T3 en T4
– van toerverslagen zonder bronvermelding (auteur uitsluitend bekend bij de redactie) vindt een aantal dat deze niet gepubliceerd dienen te worden
– snelheid binnen TCR wordt door een ieder anders ervaren en de discussie hierover is zo oud als TCR zelf
– leden die moeite hebben met het tempo, (te hoog of te laag) zouden zich af moeten vragen of ze wel in de juiste groep zitten
– de rol van de toerleider, als bewaker van het tempo, wordt regelmatig benadrukt
– TCR vergrijst, een relatief kleine groep (T1) rijdt een stuk hoger tempo dan het overgrote deel van de TCR leden. De senioren van TCR (T5) zitten aan de andere kant van het spectrum. Voor de (te) grote groepen T2, T3 en T4 zijn er eerder 5 groepen nodig dan de huidige 3.

De vergadering verliep in een gemoedelijke sfeer

In zijn slotwoord geeft hoofdtoerleider Henk van Pijkeren aan, dat hij de bevindingen mee zal nemen naar het bestuur en toerleiders en de wijze waarop de T3 in 2020 zal rondtoeren bekend zal worden gemaakt voor de start van het komende zomer toerschema

Na de vergadering was het nog lang gezellig in het Tourhoes.


BuienRadar