[one_whole boxed=”true”]

Datum: 18-09-2017

Auteur: Joke Knobbe
Aantal KM: 725
Verslag: Mijn eerste VUT tocht naar de Moezel.
Zoals zo vaak zeg ik te snel: “JA ik ga mee. Ik ben dan toch vrij”.
De tocht staat gepland van 18 tot en met 22 september.
Maar wie A heeft gezegd, moet ook B zeggen.
Dus maandag 18 september om 7.00 sta ik met nog 9 andere fietsers en 2 begeleiders (Han en mijn Dick) bij de sporthal.
Het is nog bijna donker als we vertrekken maar dat zal snel veranderen.
De eerste 70 km. gaan voortvarend en we zoeken dan ook snel een conditorei om de nodige calorieën weer aan te vullen.
Dat wordt deze week een dagelijks ritueel. Ik vind dat geen straf. (De meesten niet!!!!)
Johan heeft de routes voor de hele week uitgezocht en we fietsen door prachtige stukjes Duitsland.
Prima weggetjes en bijna geen verkeer.

Bij de tweede stop zien we Han en Dick weer op het toneel verschijnen en we nuttigen de broodjes, warme bouillon en toetjes in een klein dorpje. We zitten daar nog lekker in de zon, maar dat zal later op de middag veranderen, stevige regenbuien wisselen heftige opklaringen af. Na dik 190 km komen we aan bij ons eerste hotel in Grevenbroich. Eerst worden de fietsen provisorisch afgespoeld en dan we zelf onder een lekkere warme douche. Het eten is vanzelfsprekend prima.  Dan nog even een rondje door het dorp, maar daar valt echt niets te beleven of te zien.
Teruggekomen drinken we nog wat, en zoeken snel ons ledikantje op. Morgenvroeg half acht ontbijt. Acht uur vertrek.

Dag 2 begint met miezerige regen. Dat verandert snel en ook nu is de route bijzonder goed gevonden.
We rijden tussen de plaatsen door over soms mooie en ook soms minder mooie wegen. Wel veranderd het landschap langzamerhand en doemen de eerste heuvels op. Maar deze worden nog met het grootste gemak genomen.
(Nog wel!!!!) Het gebak, de broodjes met gebakken ei, toetjes alles gaat erin om de calorieën de we verbranden weer op peil te brengen. Bij het oversteken van de Rijn raken we Jan ten Berge kwijt, dat hebben we pas in de gaten als we al zo,n 5 km. verder zijn. Een aantal rijden terug en vinden Jan die lek heeft. Hij heeft wel geroepen maar we hebben hem niet gehoord.
Jan had Han en Dick al om assistentie gebeld, en zo komt alles weer op zijn pootjes terecht.
Na 175 km. komen we aan bij ons tweede hotel in Bruttig-Fankel hier blijven we 2 nachten.
De fietsen worden hier een beetje afgestoft en worden dan meegenomen naar de slaapkamers. We moeten nu zelf op pad om nog een eettentje te zoeken omdat er alleen maar logies en ontbijt is in dit Hotel. Terwijl wij ons allemaal gaan douchen gaan Dick en Han op pad om een restaurant te zoeken. Dat lukt prima en na het eten drinken we nog wat en zoeken dan onze slaapkamers op. Morgen uitslapen!!!!!! negen uur ontbijten.

De derde dag is een rustdag en we gaan dan Cochem bezoeken. Het is een zonnige dag en echt terrasweer.  Eerst uitgebreid ontbijten en dan met de bus naar Cochem. Hier bezoeken we het kasteel en gaan dan met de boot weer terug naar ons hotel. De vierde dag om 8 uur vertrek. De dag begint fris en mistig maar dat veranderd heel snel. het wordt weer prachtig weer. We moeten nu eerst weer door het Ahrdal omhoog om dan vervolgens 130 km langs de Rijn te fietsen, ik vond dit de mooiste dag, eerst een aantal pittige klimmen (Pffff) en dan rijden door heuvelachtig landschap kilometerslange afdalingen richting de Rijn. Het fietspad gaat dwars door Bonn en Keulen maar blijft mooi om te fietsen. We naderen na 187.4 km. Dusseldorf. Bij het stallen van de fietsen komen we erachter dat we Arie Smit missen.
Na wat telefoontjes “vindt” hij ook de weg naar het Hostel. Hij moest wachten voor een stoplicht terwijl wij al door waren.
Na wat gemopper van beide kanten is alles weer koek en ei, en kunnen we weer op pad om te gaan eten.
Na het gebruikelijke rondje door de stad na het eten, drinken sommigen nog wat en zoeken dan de matras op.

Dag 5 Na een stevig ontbijt staat iedereen om 8 uur weer paraat om de laatste dag te beginnen. Vandaag fietsen we het eerste gedeelte weer langs de Rijn om dan door de vele industriegebieden te fietsen. Je voelt je daar zo klein, door de  Mega bedrijven en vele grote torens en de vele grote transportleidingen langs en over de wegen, Maar…… de wegen zijn daar uitstekend. Ook nu is het weer prima en zitten we vaak in de zon om de gebakken eieren, pannenkoeken, en wat Han en Dick ook voor ons maken te verorberen. Wel beginnen zo her en der de eerste klachtjes te komen, zere nek, zere rug, zere polsen, en het zitvlak begint op te spelen. Volgens Johan Kr. begint er bij hem al iets af te sterven. Ook moeten we vaker van de fiets voor technisch lek. Maar we komen ook weer snel in de buurt van Nederland. De laatste 40 kilometers zijn dan ook niet meer zo prettig. In Enter bij het “zumpke”hebben we afgesproken om allemaal samen nog  wat te drinken. Ook Han en Dick komen hier naartoe. De dagen worden nog even doorgesproken en we zijn het eens dat het weer een geweldige tocht was. We bedanken iedereen die dit evenement tot zo,n succes heeft gemaakt. Johan voor de route en de hotels, en Han en Dick voor de verzorging onderweg. en iedereen voor de gezelligheid.
Ik vond het zowel soms zwaar maar ook bijzonder en een geweldige ervaring. Ik heb onderweg heel veel moois gezien.